Zrozumienie i monitorowanie kluczowych wskaźników KPI (Key Performance Indicators) jest niezbędne do przeprowadzenia efektywnej kampanii email marketingowej. Wskaźniki KPI dostarczą Ci istotnych informacji na temat tego czy Twoje kampanie emailowe skutecznie trafiają do Twojej bazy subskrybentów. To nie tylko liczby, ale także kluczowe wskazówki, które pomogą Ci lepiej zrozumieć zachowanie i preferencje Twoich klientów.
6 kluczowych wskaźników efektywności (KPI) w E-mail Marketingu
1.Wskaźnik Otwarć (Open Rate)
To procent osób, które otworzyły Twoją wiadomość w porównaniu do liczby dostarczonych/wysłanych wiadomości. Świadczy o atrakcyjności tematu i ogólnego zainteresowania Twoją marką. Jednym z istotnych ograniczeń wskaźnika otwarć jest jego niedokładny pomiar, dlatego nie należy polegać wyłącznie na nim.
2. Wskaźnik Klikalności (Click-Through Rate)
Mierzy procent osób, które kliknęły w linki w Twojej wiadomości. Odpowiada za skuteczność treści i wywołanie u odbiorców pożądanego przez Ciebie działania.
3. Wskaźnik Konwersji (Conversion Rate)
Pokazuje, ile osób, które kliknęły w linki, faktycznie dokonało pożądanej akcji, takiej jak np. zakup. Kluczowy dla mierzenia zwrotu z inwestycji.
4. Wskaźnik Churn (Odstąpienia od Subskrypcji)
To odsetek osób, które zrezygnowały z subskrypcji Twojego newslettera. Wysoki (powyżej 1-2%) wskaźnik churn może świadczyć o niedopasowanych treściach wiadomości lub za dużej częstotliwości wysyłanych wiadomości.
5. Wskaźnik Dostarczalności (Deliverability Rate)
Mówi o tym, ile procent wiadomości faktycznie trafiło do skrzynek odbiorców, co jest kluczowe dla skuteczności kampanii. Nie pokazuje natomiast, czy wiadomości trafiły do skrzynki głównej odbiorców.
6. Wskaźnik Odbić (Bounce Rate)
Pokazuje, jaki procent Twoich wiadomości nie dotarło do skrzynek Twoich odbiorców. Świadczy bezpośrednio o jakości bazy odbiorców, jak i reputacji domeny bądź infrastruktury, z której wysyłasz kampanie mailowe. Przyjmuje się, że wskaźnik odbić nie powinien przekroczyć 2%.
Praktyczne Wskazówki Dla Przedsiębiorcy Rozpoczynającego Działania w E-mail Marketingu
→ Testuj różne formy tematu wiadomości
Wykorzystaj testy A/B, jeśli chcesz dowiedzieć się, jaka forma tematu – dłuższa czy krótsza – przyciąga skuteczniej uwagę Twoich odbiorców. Testy A/B kampanii e-mail znajdziesz w większości nowoczesnych oprogramowań do email marketingu.
Pamiętaj również o preheaderze, czyli pierwszej linijce tekstu, która wyświetla się za tematem wiadomości i sprawdź reakcję subskrybentów na emotikony.
→ Dostarczaj odbiorcom wysokiej jakości treści
Wysokiej jakości treści, prowadzą do wzrostu zaangażowania odbiorców, dzięki czemu chętniej klikają w linki, prowadzące do Twojej witryny. Dane, które dzięki temu zyskujesz, pozwalają Ci wyodrębnić grupy subskrybentów według ich zainteresowań czy aktywności. To z kolei pozwoli Ci lepiej zarządzać harmonogramem wysyłek i promocji.
→ Nie zapomnij o optymalizacji strony i customer experience
Ogromne znaczenie w optymalizacji konwersji ma Twoja strona internetowa. Jeśli pomimo dobrych wskaźników CTR, sesje na Twojej stronie nie kończą się konwersją, to konieczne sprawdź, czy nie masz na niej elementów, które mogą rozpraszać uwagę użytkowników. Poproś osoby z zewnątrz o wykonanie zakupu na Twojej stronie i opisanie swojego doświadczenia. Być może brakuje jakichś informacji o produkcie, który sprzedajesz? Może brakuje jednej z form płatności lub dostawy? A może to kwestia szybkości (a raczej powolności) działania strony?
→ Dostosuj komunikację do preferencji odbiorców
Czymś normalnym jest to, że ludzie rezygnują z subskrypcji newsletterów. Nasze sytuacje życiowe czy preferencje ulegają zmianie i to naturalna kolej rzeczy, że nie zawsze będą nam pewne produkty potrzebne. Twoją uwagę powinien jednak zwrócić wyższy niż 1% wskaźnik wypisów. Może to oznaczać, że wysyłasz treści zbyt ogólne lub dostarczasz je na skrzynkę za często.
→ Pamiętaj o uwierzytelnieniu domeny
Odpowiednie uwierzytelnienie Twojej domeny, z wykorzystaniem rekordów SPF, DKIM oraz polityki DMARC pozwala zwiększyć dostarczalność wiadomości mailowych do skrzynek Twoich subskrybentów, a także poprawia kontrolę nad nią. Jeśli nie wiesz, jak się zabrać za te skomplikowane kwestie techniczne – pozostaw te działania profesjonalistom. Chętnie Ci w tym pomogę, jeśli nie masz takiej osoby w swoim zespole.
→ Dbaj o higienę bazy odbiorców
Jeśli zbierałaś/eś swoją bazę przez kilka ostatnich lat i nigdy nie weryfikowałaś/eś aktywności odbiorców, to zrób to koniecznie przed pierwszą wysyłką. Możesz w tym celu skorzystać z jednego z narzędzi do masowej weryfikacji i walidacji adresów email np. Usebouncer.
Pamiętaj, że Twoi subskrybenci powinni wyrazić zgodę na otrzymywanie komunikacji email marketingowej od Twojej firmy. Stosuj model double opt-in, aby uniknąć błędnych adresów e-mail i przynajmniej raz na pół roku weryfikują aktywność mailową subskrybentów. Nie zapomnij również szybko pozbywać się odbić twardych i miękkich.
Podsumowanie
Jak widzisz, nie ma tych wskaźników tak wiele i raczej nie powinny być dla Ciebie skomplikowane do analizy. Większość z nich znajdziesz w swoim oprogramowaniu do e-mail marketingu – zarówno w raportach po każdej wysyłce, jak i w raportach zbiorczych. Pamiętaj, że istnieje wiele sposób na optymalizację tych wskaźników, a ja podałam tylko kilka propozycji. Na pewno rozwinę ten temat w kolejnych postach. Jeśli nie ma czasu i wolisz zlecić optymalizację osobie, która skutecznie się za to zabierze – zapraszam do kontaktu!